Af Jimmy Whitfield

Medarrangør af LAN-PARTY FOR BØRN OG UNGE MED AUTISME I Nordjylland.

Den 5. juni 2021 afholdt vi et LAN-Party for børn og unge med autisme i samarbejde med Landsforeningen Autisme Kreds Nordjylland. Det foregik hos IT-Nørden i Nibe, som faciliterede arrangementet for os.
Det var en stor succes og alle fik en god oplevelse ud af det!

SOCIALT SAMVÆR SKAL GIVE MENING!

Et LAN-PARTY giver rigtig god mening for os, da der er mange autister, der interesserer sig for computerspil, men mangler et fælleskab med ligesindede. Selvfølgelig kan de sidde derhjemme og spille med andre online, men det giver altså bare noget mere at komme ud og møde andre, som er i samme båd.
Og det skal give mening at mødes. For nogle giver det mest mening med et LAN-PARTY, og for andre vil det give mere mening med en skovtur, eller en café aften hvor man snakker om forskellige emner, interesser og erfaringsudveksler. Det er vigtigt, at vi tilbyder en bred vifte af sociale arrangementer i foreningen, så der er noget for alle.

HYGGE OG SPIL MED LIGESINDEDE

Mange forbinder nok et LAN-PARTY med larm og en masse unge mennesker, der sidder i en stor hal og råber. Sådan var det ikke til vores LAN-PARTY. Der var ikke mange mennesker, da deltagerantallet var holdt nede på et niveau, så det var behageligt for alle, og der var en afslappet og rolig atmosfære under hele arrangementet.
Der var også tid til at hyggesnakke, og flere kom også for det sociale og hyggen. Andre sad bare og spillede for sig selv. Det var der også plads til.

VIRTUAL REALITY (VR) VAR ET HIT!

Der var også et sted, hvor man kunne prøve VR. VR er et headset som man får på hovedet, og så føles det som om man er inde i spillet. Jeg havde ikke meget fidus til det. Syntes det var en smule ubehageligt, at blive lukket inde i den verden.
Men mange af deltagerne var vildt begejstret, og der var kø til at prøve det.
I et andet rum havde vi tilsluttet en gammel Commodore 64 konsol til et fjernsyn. Der blev bl.a. spillet et motorcykelspil. Det var også et hit. Det var meget sjovt at se, hvor primitivt spillene var dengang.

VI GENTAGER SUCCESEN TIL EFTERÅRET!

Vores LAN-PARTY var en stor succes!
De tilbagemeldinger vi har fået efter arrangementet, har været overvældende positive. Det er så fedt, men det forpligter også. Nu skal vi jo gentage successen til efteråret. Det bliver et fast arrangement, som vi kommer til at holde 2 gange om året.

Her til sidst vil jeg benytte lejligheden, til at takke Landsforeningen Autisme Kreds Nordjylland og især

IT- Nørden for det gode samarbejde!